ini cakap cik farah
Farah's here

Make yourself comfort in my own dreamland. However, you may step out if you felt uneasy in here.



Stories Queen Friends
Hello Earthlings ! Here is my Little Kingdom.


Footprint



Big Applause

basecode: Nurul AtiQah
Edit by: Cikmimin
Re-Edited By: FaraFaizz
Others:   





. Keluarga Membina Fitrah Anak

It was right after breaking the fast, I scrolled facebook nak cari recipe nak buat roti pita and the I found this one video yang dulu dah penah tengok tapi rasa nak tengok lagi. Then I aid to myself, bukak laptop la boleh tengok lagi puas. Then, while watching, terasa nak share apa yang I dapat.So this is it. Bahasa yang agak baku sebab terbawak bawak dengan penyampaian ustaz Don.

1. Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat. 

Allah kata, Quran kata, betul! Whether you like it or not, Quran kata lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, lelaki yang jahat, untuk perempuan yang jahat. Islam bagi untuk khitbah (bertunang). Tapi fahaman orang tentang ni salah which is tak kena lansung macam mana Islam ajar. Majlis bertunang pun dah serupa majlis kahwin, Kalau dalam tempoh ktibah, tengah berkenalan, and then rasa tak sesuai, boleh putus tunang, takda sebarang calar lansung bagi perempuan yang putus tunang. The problem is, bila dah buat majlis grand masa bertunang, and the putus, it doesnt worth lansung. Islam tak suruh hebohkan pertunangan, tapi warkan perkahwinan. Buat majlis baru, belum bab usung lagi. Kita ada pilihan.

Kalau ada lelaki yang masuk meminang, masa ni ayah kena guna kuasa dia untuk say NO, I DONT LIKE! Masa ni ibuayah ada kuasa. But nowadays, ibuayah dah hilang kuasa untuk control anak anak. Contoh, handphone anak anak ibuayah tak boleh baca which is wrong. Itu duit ibu ayah, kenapa ibu ayah tak boleh baca. Anak anak kunci pintu tak bagi ibuayah masuk, salah. Itu rumah ibu ayah, kenapa tak boleh masuk. Itu hak ibuayah. Ibuayah ada hak tanya pasal kawan anak anak. Ibuayah boleh guna duit yang anak anak tinggalkan, tak bagitau. 

So its all about pilihan. Kita ada pilihan untuk pilih. Ibuayah main peranan penting untuk pilih pasangan anak. Well, you have to choose the spouse of your child, carefully. I guess, hes the one yang akan spend the rest of your child's life with. Kan ?


2. Macam mana parents nak control stress tepat kerja daripada marah anak anak.

''Ayah saya dulu balik pun mengamuk bila stress kat tempat kerja. Tapi bila dahh mengamuk, marah anak anak sebab stress kat tempat kerja, malam malam masuk bila peluk anak anak bila tidur. Masa umur dh macamni, saya masih duduk bawah ketiak mak. Yang halal kita takmau buat, kita buat semuatu nampak teruk.'' Its doesnt matter how old are you, to be pamper with your parents. 

Pukul anak masa umur 10 tahun, masa 7 tahun ajar mana betul mana salah. Zaman remaja, zaman gila. Bila buat salah dengan anak anak, mintak maaf dengan anak anak. Pelihara diri kamu, ahli keluarga kamu daripada api neraka. Dalam neraka, ada malaikat yang sedang membakar orang yang ikut perintah. Pelihara diri kamu dan ahli keluarga kamu! Which is cerita apa yang ada dalam syurga, apa yang ada dalam neraka. Tak kenal, maka tak cinta, cara nak kenal, banyakkan cerita pasal nabi, baru boleh kenal nabi. Spend your time with your children. 


3. Biarkan anak belajar mana mana agama, then pilih agama mana yang betul untuk dianuti

Malaysia sedang dilanda fahaman agama yang sangat dasyat. Pelihara keluarga daripada fahaman yang sesat. Fitrah Allah mengajar manusia, untuk menjadi orang yang beragama, siapa yang melwan fitrah Allah, nescaya dia orang yang celaka, 

Fitrah tu apa? Baby masa baru lahir, terus nangis takda sapa yang ajar dia nangis, takda sebab terus ja nangis. Thats fitrah. Benda yang tak diajar tapi terus tau. Manusia, lahir lahr untuk tau yang dia beragama. Fitrah, 1 jaa, Islam. Kalau kita nak didik anak semua agama, maka kita melawan fitrah. Kesan lawan firah Allah ? Tsunami dalam rumah tangga. Ibuayah sepatutnya yang mencegah agama lain daripada dok interframe dalam life anak anak, bukan encourage anak anak p cari agama lain. Maknanya kamu tak yakin dengan agama Allah. Jangan lawan fitrah Allah. 











WATCH THIS! I SWEAR IT WORTH TO WATCH