ini cakap cik farah
Farah's here

Make yourself comfort in my own dreamland. However, you may step out if you felt uneasy in here.



Stories Queen Friends
Hello Earthlings ! Here is my Little Kingdom.


Footprint



Big Applause

basecode: Nurul AtiQah
Edit by: Cikmimin
Re-Edited By: FaraFaizz
Others:   





. Mentaliti

Assalamualaikum peace be upon you

Mentaliti. Aku merajinkan diri buat reseach tanya inche google apa maksud mentaliti. Sikap mental kebiasaan atau ciri ciri yang menentukan bagaimana anda akan merespon atau mentafsir sesuatu situasi. Nah. Keterlaluan atau tidak kalau aku kata masyarakat Malaysia amnya masyarakat melayu khususnya mempunyai mentaliti yang sangat rendah.

Biadap ?

Aku bukan biadap. Cuma aku menjadi penonton tak berbayar menyaksikan kerenah masyarakat kita yang berbagai bagai ragam. Semua terpengaruh dengan drama tv. Semua terpengaruh dengan cerita cinta novel. Semua terpengaruh dengan unsur politik. Mentaliti masyarakat yang kian hambar sebab anasir anasir luar. Macam mana mudahnya melayu sama melayu bergaduh hanya sebab berbeza fahaman politik. Okay fine. Ketepikan soal politik. Aku masih bawah umur.

Yaaaaa aku masih bawah umur untuk bercakap soal politik. Tapi aku rasa aku cukup dewasa untuk bercakap soal mentaliti. Masyarakat terlampau melebih lebih dalam menghukum walaupun ia ia mengaku diri bukan tuhan. Jadi kalau kau rasa kau bukan tuhan, tak usahlah beria ria menghina orang sana sini.

Aku masih jauh dari sempurna. Aku bukan alim ulama. Aku bukan cendiakawan atau pakar. Aku cuma seorang pelajar sekolah yang masih belum menduduki Sijil Peperiksaan Malaysia tapi aku sedih tengok Malaysia yang kian lama kian tatau nak jadi apa. Punca ? Mentaliti. Mentaliti rakyat Malaysia tak perlu berbahas kita seniri boleh nilai dan boleh nyatakan dengan terang lagi jelas.

Tengok dekat jalan raya. 
Tengok dekat tempat pembuangan sampah.
Tengok dekat surau // masjid.
Tengok dekat kelab malam // pub.
Tengok dekat rumah orang orang tua.
Tengok dekat bawah bawah jambatan.
Tengok dekat taman rekreasi.

Berdasarkan tempat tempat yang aku nyatakan kat sini pun, kita dah boleh faham apa yang aku cuba sampaikan. Aku bukan sarkastik tapi nak masyarakat buka mata. Jangan jadi bebal jangan jadi tuli jangan jadi buta. Bukan aku racist. Bukan aku bias. Bukan aku nak salahkan melayu. Nope. Aku pun melayu. Mak ayah aku pun melayu tok tokwan maktok tokayah aku pun melayu. Macam mana mentaliti masyarakat boleh kata '' Keturunan yang baik menghasilkan benih yang baik '' 

Allahu. Kita seniri tau yang iman tak diwarisi. Jadi macam mana boleh kita buat konklusi yang macam tu ? Bersepah anak pak imam yang jadi penyagak. Berlambak ja anak penagih dadah jadi pak ustaz. Bukan aku nak kata latar belakang keluarga tak penting cuma jangan melampau lampau dalam menilai. Kalau anak sunti dirogol, nauzubillah, terus sepuluh jari menunding si gadis. Allah tau apa dalam hati hambaNya. Rata rata yang dirogol hanya menjadi mangsa. Bukan kes jual diri jual badan. 

Tapi dah mentaliti kita asyik nak fikir negatif, tolok campak katup terus yang positif hm mana nak nampak dah jalan penyelesaian. Last last mati bunuh diri budak tu takpun jadi pembunuh budak tu dek tamatkan riwayat anak tak sah taraf. Apa salahnya kalau kita ubah mentaliti kita. Kita terima jaa si gadis tu. Kes buang bayi, kes bunuh diri dah diminimumkan. Semua manusia tak penah lari dari buat silap. Semua manusia bukan maksum yang suci dari dosa. 

Kita bukan tuhan nak hukum orang melampau lampau. Jom heret diri depan cermin sama sama tengok imej yang dibiaskan cermin. Nanti kat Padang Masyar, mulut yang lantang munghukum yang bebas mencaci yang padu mengutuk, semua kaku. Masa tu baru sedar matahari yang sejengkal atas kepala tu panas macam mana. 

Aku cakap untuk diri seniri jugak. Macam aku kata tadi aku jauh dari sempurna tapi tak salah saling ingatkan. Ubah persepsi tukar mentaliti.